Sonda Lambda Detalii Tehnice
Sonda Lambda Detalii Tehnice
Cum functioneaza sonda lambda :
Sonda Lambda Detalii Tehnice :
O combustie optimă este necesară pentru a asigura o rată de conversie ideală a convertizorului catalitic. În cazul unui motor pe benzină, acest lucru se realizează cu un raport aer-combustibil de 14,7 kg aer și 1 kg combustibil (amestec stoechiometric). Acest amestec optim este desemnat cu litera greacă λ (lambda). Lambda este utilizat pentru a exprima raportul de aer dintre necesarul teoretic de aer și debitul real de aer furnizat.
Principiul senzorului lambda se bazează pe o măsurare de comparare a oxigenului. Aceasta înseamnă că conținutul de oxigen rămas al emisiilor de eșapament (aproximativ 0,3 – 3%) este comparat cu conținutul de oxigen din aerul înconjurător (aproximativ 20,8%).
Dacă conținutul de oxigen rămas al emisiilor de eșapament este de 3% (amestec slab), există o tensiune de 0,1 V datorită diferenței în comparație cu conținutul de oxigen din aerul înconjurător.
Funcția senzorului lambda este de obicei verificată în timpul încercării de rutină a emisiilor de eșapament. Cu toate acestea, întrucât este supus un
ei anumite uzuri, trebuie verificat la intervale regulate pentru a vă asigura că funcționează corect (aprox. La fiecare 30.000 km) – de ex. ca parte a inspecțiilor.
Înăsprirea legilor pentru reducerea emisiilor de evacuare a vehiculelor a fost urmată de o îmbunătățire a tehnologiei de retratare a evacuării.
Sondă de salt de tensiune
Această sondă este formată dintr-un element ceramic cu dioxid de zirconiu în formă de deget. Caracteristica acestui electrolit solid este aceea că este penetrabilă pentru ionii de oxigen la o temperatură mai mare de aprox. 300 ° C. Ambele părți ale ceramicii sunt
acoperite cu un strat subțire, poros de platină, care funcționează ca un electrod. Emisiile de evacuare curg prin exteriorul elementului ceramic, în timp ce interiorul este umplut cu aer de referință.
Proprietățile elementului ceramic înseamnă că concentrația diferită de oxigen de pe ambele părți determină o migrare a ionilor de oxigen, care la rândul lor generează o tensiune. Această tensiune este utilizată ca semnal pentru unitatea de control, care schimbă raportul aer-combustibil în funcție de conținutul de oxigen rezidual al emisiilor de evacuare.
Acest proces de măsurare a conținutului de oxigen rămas și de a face amestecul mai bogat sau mai slab este repetat de mai multe ori pe secundă, generând un amestec bazat pe cerere (λ = 1)
Sonda de săritură de rezistență
Pe acest tip de senzor, elementul ceramic este fabricat din dioxid de titan, folosind tehnologia cu mai multe straturi, cu film gros. O proprietate a dioxidului de titan este că rezistența sa se modifică proporțional cu concentrația de oxigen din emisiile de evacuare. Cu un conținut mai mare de oxigen (amestec slab λ> 1) este mai puțin conductiv, cu un conținut mai scăzut de oxigen (amestec bogat λ <1) devine mai conductiv. Această sondă nu necesită aer de referință, dar trebuie alimentată cu o tensiune de 5 V de către unitatea de control printr-o combinație de rezistențe. Semnalul necesar unității de control este generat de căderea tensiunii la rezistențe.
Ambele celule de măsurare sunt asamblate într-o carcasă similară. Un tub de protecție previne deteriorarea celulelor de măsurare care ies în fluxul de evacuare.
Încălzire cu senzor sonda Lambda
Primii senzori lambda nu au fost încălziți și astfel au trebuit să fie instalați lângă motor pentru a atinge cât mai repede temperatura de funcționare a acestora. In prezent, senzorii lambda sunt echipati cu incalzire cu senzori. Aceasta înseamnă că sondele pot fi instalate și departe de motor.
Avantaj:
Acestea nu mai sunt expuse la sarcina termică ridicată. Încălzirea senzorului le permite să atingă temperatura de funcționare într-o perioadă scurtă, menținând timpul în care controlul lambda nu este activ la minimum. Răcirea excesivă este prevenită în timpul regimului de repaus, când temperatura gazelor de evacuare nu este la fel de ridicată. Senzorii lambda încălziți au un timp de răspuns mai scurt, ceea ce are un efect pozitiv asupra vitezei de control.
Senzor sonda lambda de bandă largă
Senzorul lambda afișează un amestec bogat sau slab în intervalul λ = 1. Senzorul lambda în bandă largă oferă opțiunea de a măsura un raport de aer precis atât în intervalele slabe (λ> 1) cât și în cele bogate (λ <1). Acesta furnizează un semnal electric exact și, prin urmare, poate controla orice valori de referință – de ex. pentru motoare diesel, motoare pe benzină cu concepte slabe, motoare pe gaz și încălzitoare pe gaz. Ca o sondă convențională, senzorul lambda în bandă largă este construit cu aer de referință. De asemenea, are o a doua celulă electrochimică: celula pompă.
Emisiile de evacuare intră în zona de măsurare printr-un orificiu mic în celula pompei, cunoscut sub numele de gol de difuzie. Pentru a seta raportul de aer (λ), concentrația de oxigen aici este comparată cu concentrația de oxigen a aerului de referință. Pentru a primi un semnal măsurabil pentru unitatea de control, se aplică o tensiune la celula pompei. Cu această tensiune, oxigenul poate fi pompat din emisiile de evacuare în sau din golul de difuzie. Unitatea de control reglează tensiunea pompei în așa fel încât raportul dintre gaz să fie constant la λ = 1 în golul de difuzie. Dacă amestecul este slab, oxigenul este pompat în exterior de către celula pompei. Un curent pozitiv al pompei este rezultatul acestui lucru. Dacă amestecul este bogat, oxigenul este pompat spre interior din aerul de referință. Un rezultat negativ al pompei este rezultatul acestui lucru. La λ = 1 în golul de difuzie, nu este transportat oxigen; curentul pompei este zero. Acest curent de pompă este evaluat de unitatea de control, oferind raportul aer și deci informații despre raportul aer-combustibil.
SENSOR DE OXIGEN LAMBDA
O sonda lambda defecta poate provoca următoarele simptome:
- Consumul mare de combustibil
- Performanțe slabe ale motorului
- Emisii mari de evacuare
- Se aprinde lampa indicatoare a motorului
- Codul de eroare este stocat
Există mai multe motive pentru care poate apărea un eșec: - Circuite scurte interne și externe
- Fără alimentare / tensiune
- Supraîncălzirea
- Depozite / contaminare
- Daune mecanice
- Utilizarea combustibilului cu plumb / aditivilor